Expliciete directe instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de effectiviteit van de les te verhogen en te zorgen voor actieve betrokkenheid, succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De rol van de leerkracht is daarbij cruciaal.
In plaats van het verlagen van de doelen, wanneer leerlingen het lastig vinden, zorg je als leerkracht voor het verbeteren van de kwaliteit van je onderwijs en de duur van je instructie.
Wat voor mij de belangrijkste speerpunten zijn:
Als gecertificeerd EDI trainer (opgeleid door Marcel Schmeier) geef ik de officiële teamscholing, behorende bij het boek
Expliciete Directe Instructie 2.0. (John Hollingworth en Sylvia Ybarra en de Nederlandse bewerking van Marcel Schmeier)
Daarnaast is het mogelijk om je in te schrijven voor trainingen, waarbij de inhoud van de losse modules aan bod komt.
Door gebruik te maken van vaste lesonderdelen en effectieve technieken, ontstaat er een kwalitatief goede les, waarbij de betrokkenheid van de leerlingen groot is, goede instructie wordt gegeven en voortdurend gecontroleerd wordt of dat wat er wordt onderwezen ook begrepen wordt door de leerlingen.
EDI brengt de leerlingen stapsgewijs naar beheersing van het leerdoel, waarbij de verantwoordelijkheid steeds verder wordt overgedragen van de leerkracht naar de leerlingen. IK - WIJ - JULLIE - JIJ.
Pas als 80% van de leerlingen het lesdoel bereikt heeft, wordt er gestart met de zelfstandige verwerking van de lesstof, waardoor de leerlingen de mogelijkheid krijgen om succeservaringen op te doen en de aangeboden leerstof nogmaals te oefenen. Voor leerlingen, die op dat moment het lesdoel nog niet behaald hebben, zorgt de leerkracht voor verlenging van de instructietijd om ervoor te zorgen, dat ook zij aan het einde van de les het lesdoel bereikt hebben.
Hogere betrokkenheid van de leerlingen bij de les zorgt voor het afnemen van gedragsproblemen en het toenemen van de leerwinst.
Als school ben je vrij om de teamscholing zelf samen te stellen uit 1 of meerdere modules. Koppel Expliciete Directe Instructie aan een specifiek vakgebied of houd het breed en algemeen. Daarnaast kan gekozen worden voor een EDI traject, waarbij de verbinding tussen theorie en praktijk gemaakt wordt. De combinatie van trainingen, lesobservaties en feedbackgesprekken zorgt voor een duurzaam resultaat. Gedurende dit traject wordt de verantwoordelijkheid langzaam overgedragen van de trainer naar de professionals binnen de school.
Om gelijke kansen te creëren, de actieve betrokkenheid van leerlingen te vergroten, begrip te controleren en leerlingen dus meer te leren, maakt EDI gebruik van onder andere wisbordjes en beurtenstokjes. Het meest ideale wisbordje is een gladde insteekhoes, omdat je hierbij de inhoud van je wisbordje steeds kunt aanpassen aan je les. De inhoud voor wisbordjes kun je zelf maken of hier downloaden