Onderwijsadvies op maat, inspirerende trainingen en persoonlijke ontwikkeling   
 

EDI

Expliciete directe instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de effectiviteit van de les te verhogen en te zorgen voor actieve betrokkenheid, succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De rol van de leerkracht is daarbij cruciaal.
In plaats van het verlagen van de doelen, wanneer leerlingen het lastig vinden, zorg je als leerkracht voor het verbeteren van de kwaliteit van je onderwijs en de duur van je instructie.

Wat voor mij de belangrijkste speerpunten zijn: 

  • Elke les heeft een concreet, compact en controleerbaar lesdoel, dat met de leerlingen gedeeld wordt
  • De positieve invloed op de ontwikkeling van de leerling door hoge verwachtingen van de leerkracht. 
  • De actieve betrokkenheid van alle leerlingen 
  • Het geleidelijk overdragen van de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de leerling: Ik - Wij- Jullie - Jij
  • Het doel om aan het einde van de les 100% van de leerlingen het lesdoel te laten behalen, door de kwaliteit en intensiteit van de instructie te verhogen, voortdurend begrip te controleren en het geven van gerichte feedback, die de leerlingen ondersteunt om de volgende stap te kunnen zetten. 


Als gecertificeerd EDI trainer (opgeleid door Marcel Schmeier) geef ik de officiële teamscholing, behorende bij het boek 

Expliciete Directe Instructie 2.0. (John Hollingworth en Sylvia Ybarra en de Nederlandse bewerking van Marcel Schmeier)
Daarnaast is het mogelijk om je in te schrijven voor trainingen, waarbij de inhoud van de losse modules aan bod komt. 



Door gebruik te maken van vaste lesonderdelen en effectieve technieken, ontstaat er een kwalitatief goede les, waarbij de betrokkenheid van de leerlingen groot is, goede instructie wordt gegeven en voortdurend gecontroleerd wordt of dat wat er wordt onderwezen ook begrepen wordt door de leerlingen.

EDI brengt de leerlingen stapsgewijs naar beheersing van het leerdoel, waarbij de verantwoordelijkheid steeds verder wordt overgedragen van de leerkracht naar de leerlingen. IK - WIJ - JULLIE - JIJ.
Pas als 80% van de leerlingen het lesdoel bereikt heeft, wordt er gestart met de zelfstandige verwerking van de lesstof, waardoor de leerlingen de mogelijkheid krijgen om succeservaringen op te doen en de aangeboden leerstof nogmaals te oefenen. Voor leerlingen, die op dat moment het lesdoel nog niet behaald hebben, zorgt de leerkracht voor verlenging van de instructietijd om ervoor te zorgen, dat ook zij aan het einde van de les het lesdoel bereikt hebben. 

Hogere betrokkenheid van de leerlingen bij de les zorgt voor het afnemen van gedragsproblemen en het toenemen van de leerwinst.

SCHOLING

Maak een keuze uit de verschillende modules van de officiële teamscholing bij het boek!


  •  EDI – Intro
  • Je kunt de lesfasen en technieken van het EDI-lesmodel omschrijven.
  •  EDI – Doelen
  • Je kunt een lesdoel formuleren met een concept en een vaardigheid.
  •  EDI – Instructie
  • Je kunt een kraakheldere instructie ontwerpen bij het lesdoelen met procedurele kennis en feitenkennis.
  •  EDI – Begeleide inoefening, lesafsluiting en zelfstandig verwerking
  • Je kunt verantwoordelijkheid geleidelijk overdragen aan leerlingen op basis van controle van begrip.
  •  EDI – Omgaan met verschillen
  • Je kunt het omgaan met verschillen organiseren binnen het EDI-lesmodel.
  •  EDI – Klassenmanagement
    Je kunt de vijf aspecten van effectief klassenmanagement omschrijven.


  • EDI bij de zaakvakken
    Je kunt omschrijven hoe je bordwerk en aantekeningen gebruikt om de zaakvaklessen te versterken.


  •  EDI – In groep 1 en 2
  • Je kunt de basisprincipes van het EDI-lesmodel vertalen naar het gebruik in groep 1 en 2.Hierbij kan een keuze gemaakt worden uit de volgende modules voor groep 1 en 2 : EDI INSTRUCTIE; EDI LESDOEL; EDI en SPEL; EDI KLASSENMANAGEMENT

 

Als school ben je vrij om de teamscholing zelf samen te stellen uit 1 of meerdere modules. Koppel Expliciete Directe Instructie aan een specifiek vakgebied of houd het breed en algemeen. Daarnaast kan gekozen worden voor een EDI traject, waarbij de verbinding tussen theorie en praktijk gemaakt wordt. De combinatie van trainingen, lesobservaties en feedbackgesprekken zorgt voor een duurzaam resultaat. Gedurende dit traject wordt de verantwoordelijkheid langzaam overgedragen van de trainer naar de professionals binnen de school. 



Om gelijke kansen te creëren, de actieve betrokkenheid van leerlingen te vergroten, begrip te controleren en leerlingen dus meer te leren, maakt EDI gebruik van onder andere wisbordjes en beurtenstokjes. Het meest ideale wisbordje is een gladde insteekhoes, omdat je hierbij de inhoud van je wisbordje steeds kunt aanpassen aan je les. De inhoud voor wisbordjes kun je zelf maken of hier downloaden