Onderwijsadvies op maat, inspirerende trainingen en persoonlijke ontwikkeling   
 

Recenties 

*** doordat de training heel praktisch is en er veel voorbeelden worden gegeven, kon ik er meteen de volgende dag mee aan de slag***

leerkracht groep 5


*** Trainingen EDI traject:

Margot heeft ons op inspirerende wijze kennis laten maken met de werkwijze en filosofie achter het EDI model. Elke leerkracht kon op zijn/ haar manier hier ervaring mee opdoen, zonder dat dit op welke wijze dan ook opgelegd werd.
Vanaf het eerste moment leerde je kijken naar het doel van iets, of dit nu een doel was voor ons als leerkracht of een doel voor de leerlingen. Doelgericht werken, niet activiteitgericht en het doel delen met de leerlingen, zodat ze weten wat ze gaan leren
De trainingen waren ook erg praktisch, zodat je de dag erna kon uitproberen wat je had geleerd/ ervaren in de training. Bijvoorbeeld: hoe stel ik een goede controle van begrip vraag. Dit bleek lastiger dan gedacht, maar door veel oefenen, sparren met elkaar en  vooral het feedbackgesprek na de lesobservaties werd het steeds duidelijker.
De wetenschappelijke onderbouwing werd gekoppeld aan de praktijk. Dit gebeurde door ophalen van voorkennis en door instructie. De nieuwe kennis werd gekoppeld aan de eerder opgedane kennis. Door veel momenten van herhaling werden kennis en vaardigheden steeds meer eigen gemaakt.

De lesobservaties en feedbackgesprekken waren zeer waardevol. Elke leerkracht kreeg effectieve feedback en tips om de volgende stap te kunnen zetten. Iedereen kreeg een positieve drive om stappen vooruit te zetten.

Voor nu kijken we uit naar het vervolg van het tweede jaar van het EDI traject en het uitdiepen van onze kennis wat betreft EDI. De plezierige wijze waarop afgelopen jaar de trainingen werden gegeven geven echt iets om naar uit te kijken ***

Directie De Overkant Rhoon

 

***ACTIE-plan groep 7

Door de uitgebreide analyse, zowel op groepsniveau als op leerlingniveau, konden we gelijk heel doelgericht aan de slag met de aanbevelingen per vak.
Fijn ook, dat er tijd in het plan is opgenomen om te bespreken hoe de groep het best ondersteund kon worden. Vaak wordt van mij als intern begeleider verwacht, dat ik dan met groepjes ga oefenen, maar nu kon ik op een andere manier ondersteuning bieden. Door regelmatig kort in de groep te observeren en gesprekjes te voeren met de leerkracht, waardoor hij beter ging reflecteren op zijn eigen handelen, werd de kwaliteit van zijn onderwijs beter en voelde hij zich ook echt gezien en gehoord. De uiteindelijke resultaten zijn in een half jaar goed gestegen, maar ik vind het nog belangrijker, dat ik beter ben gaan ondersteunen en de leerkracht beter is gaan lesgeven. Dit is niet alleen waardevol voor deze groep, maar voor de ontwikkeling van de hele school.***

Intern begeleider groep 1-8


*** ACTIE-plan training

Ik vond van mezelf, dat ik altijd al goed analyseerde en had in eerste instantie echt het gevoel, dat werken met het ACTIE-plan vooral veel extra werk was.
Doordat we tijdens de training helemaal door Margot werden meegenomen in het analyseren van de groepsresultaten en hoeveel leerlingen zelf gegroeid waren, was veel van het werk al klaar, toen de training voorbij was. Ik heb de doelen voor de komende periode nog verder aangevuld en kijk regelmatig wat het effect is. Ik heb een vast maatje, waarmee ik bij de planning van nieuwe lesstof ook kijk wat er goed gaat en waar nog aandacht voor moet zijn, zodat we na een half jaar kunnen zeggen, dat we goed overzicht hadden op het proces en op tijd hebben bijgestuurd. De resultaten tijdens de les (ook doordat ik het combineer met de EDI trainingen van Margot) zijn al goed merkbaar.***

leerkracht groep 3


        -